روانشناسی مثبت و مدیریت خویشتن

نکاتی برای داشتن تفکر مثبت تر (بخش اول)


 نکاتی برای داشتن تفکر مثبت تر (بخش اول)


1) روش هایی را برای تبدیل کردن افکار منفی به افکار مثبت پیدا کنید

شما برای اینکه مثبت فکر کنید و تفکر مثبتی داشته باشید؛ باید سعی کنید تا این تفکرات مثبت را در ذهنتان جایگزین تفکرات منفی نمایید. در غیر این صورت، جایی در ذهنتان برای داشتن تفکرات مثبت نمی ماند. شما نمی توانید به طور همزمان هم تفکرات مثبت داشته باشید و هم تفکرات منفی به همین دلیل است که برای اینکه بخواهید ذهنتان مثبت باشد باید حتما بخش منفی ذهنتان را تبدیل به بخش مثبت نمایید. فراموش نکنید که یکی از بهترین روش هایی که شما به این روش می توانید تفکر مثبت را جایگزین تفکر منفی در ذهنتان بکنید این است که به جای اینکه خودتان را برای کارهایی که قرار بوده انجام دهید ولی انجام نداده اید سرزنش کنید، سعی کنید تا کارهای مثبتی که انجام داده اید را در ذهنتان بیاورید و برای این کارها به خودتان پاداش دهید. در این صورت شما به خودتان به عنوان یک موجودی نگاه می کنید که هم اشتباه می کند و هم کارهای خوب انجام می دهد و این موضوع باعث می شود تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید و مثبت تر شوید.

2) سعی کنید خودتان کنترل فکرهایی که می کنید را به دست بگیرید

یکی از مهم ترن ویژگی های افرادی که موفق شده اند مثبت فکر کنند این است که این افراد سعی کردند تا خودشان ذهن خودشان را تحت کنترل بگیرند. این موضوع خیلی مهم است به این دلیل که ممکن است لحظاتی فرا برسد که شما حقیقتا احساس کنید که دچار افکار و احساسات منفی شده اید و نمی توانید از دام این افکار و احساسات رهایی پیدا کنید. در این لحظات در صورتی که بر روی ذهنتن میزان کنترل بالایی داشته باشید می توانید با قدرت اراده ذهن، این زنجیر افکار و احساسات آزاردهنده را پاره کنید و خودتان را به سمت مثبت اندیشی و فکرهای لذت بخش و زیبا حرکت دهید. برای اینکه بتوانید خودتان را کنترل کنید و برای اینکه یاد بگیرید که چگونه به ذهنتان جهت دهی کنید نیاز است که راه و روش انجام دادن این کار را فرا بگیرید. برای یادگیری این روش شما می توانید یا از یک روانشناس مجرب کمک بگیرید و یا اینکه خودتان با بررسی شیوه های انجام کار، یاد بگیرید که چگونه می توان مثبت تر شد.

3) در زندگی بر روی نکته های مثبت و حقایقی که به نظرتان خوب و لذت بخش هستند تمرکز کنید.

شما به عنوان فردی که می خواهد خودش را از سمت افکار و احساسات منفی و آزاردهنده به سمتی ببرد که احساس لذت و احساس مثبت تر بودن کند؛ باید حتما یاد بگیرید که بر روی بخش های مثبت کار تمرکز کنید. در غیر این صورت نمی توانید انتظار داشته باشید که آن طور که باید و شاید موفق شوید. شما باید تلاش خودتان را بکنید که تا جایی که می توانید، بر روی بخش های مثبت زندگی خودتان تمرکز کنید و احساسات مثبت را در ذهنتان به جای احساسات منفی جایگزین نمایید. این کار در ابتدا ممکن است برای شما سخت باشد ولی کم کم با تکرار و تمرین به این نتیجه می رسید که انجام دادن این کار به این اندازه هم که فکرش را می کرده اید سخت نمی باشد و شما به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. تنها کاری که باید انجام دهید "اراده کردن" برای جایگزین کردن فکرها و احساسات مثبت با فکرها و احساسات منفی بوسیله تمرکز کردن بر روی احساسات و فکرهای مثبت است.

4) خودتان را ببخشید!

یکی از مهم ترین مشکلاتی که افرادی که دارای تفکر منفی هستند ممکن است با آن مواجه شوند؛ مشکل نبخشیدن خودشان است. در صورتی که شما مرتبا خودتان را به خاطر کارهایی که قرار بوده است انجام دهید و انجام نداده اید سرزنش کنید، ذهنتان پر از احساسات منفی می شود و این احساسات منفی منجر می شود که شما نسبت به خودتان حس بدی داشته باشید و داشتن این حس بد باعث می شود که احساسات و افکار منفی و بد دیگر را هم به سمت و سوی خودتان بکشید. به این ترتیب انجام این کار باعث می شود که شما در یک چرخه ای از احساسات و افکار منی غوطه ور شوید به شیوه ای که دیگر نتوانید از این چرخه بیرون بیایید. از این رو برای اینکه به جای منفی بودن مثبت باشید؛ باید قبل از هر چیزی یاد بگیرید که خودتان را ببخشید. در این صورت است که می توانید مثبت فکر کنید چون وقتی که خودتان را ببخشید و انتظار زیادی از خودتان نداشته باشید؛ آن زمان است که می توانید به خودتان اجازه دهید که به سمت جلو حرکت کنید و مثبت بیندیشید و بدون جهت خودتان را سرزنش نکنید.

5) از گذشته درس بگیرید

شما هرگز نمی توانید به گذشته برگردید. حتی اگر تمام انرژی های دنیا را جمع کنید، حتی به یک ثانیه قبل هم برنمی گردید! بنابراین نباید خودتان را برای گذشته ای که دیگر بر نمی گردد سرزنش کنید. در صورتی که خودتان را پیوسته سرزنش کنید و به این فکر کنید که کارهایی بوده است که شما می توانستید انجام دهید ولی انجام نداده اید؛ در این صورت انرژی که قرار است از آن برای جلو رفتن استفاده کنید را صرف این می کنید که به گذشته ها و به اشتباهاتی که در گذشته انجام داده اید فکر کنید. بنابراین به جای اینکه انرژی خودتان را صرف این کنید که از اشتباهات گذشته درس بگیرید؛ سعی کنید تا به آینده و به فردا و فرداهایی که قرار است از راه برسد فکر کنید و سعی کنید تا خودتان را برای آمدن این فرداها آماده کنید تا بتوانید بیشتری استفاده را از این آینده بکنید. در این صورت انرژی زیادی که قرار است صرف فکر کردن به گذشته کنید در جهت ساختن آینده شما صرف می شود و به این شیوه می توانید تفکر مثبت تری داشته باشید.

6) به هنگامی که حرف می زنید، تنها از کلمات مثبت استفاده کنید

اگر به جای اینکه ب هنگام حرف زدن از کلمات و عبارت های منفی استفاده کنید، این کلمات و عبارت ها را جایگزین کلمات و عبارت های مثبت کنید؛ ناخودآگاه مثبت تر می شوید. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان داده است که افرادی که در مکالمات روزمره خودشان به جای اینکه حرف های منفی بزنند، سعی می کنند تا حرف های مثبت بزنند و از کلمات و عبارت های مثبت استفاده کنند؛ شانس بیشتری برای موفقیت در داشتن تفکر مثبت دارند. وقتی که شما به هنگام حرف زدن از یک کلمه ای استفاده می کنید که این کلمه دارای بار منفی می باشد؛ ناخودآگاه این بار منفی در تمام ذهن شما می نشیند و همین موضوع باعث می شود که به افکار شما جهت بدهد. برعکس، در صورتی که شما از کلمات مثبت استفاده کنید استفاده کردن از این کلمات مثبت به شما کمک می کند تا تفکرات مثبتی داشته باشید و داشتن این تفکرات مثبت خودش به نوبه خودش باعث می شود که شما مثبت تر فکر کنید (به این دلیل که تفکرات مثبت، خودشان می توانند تفکرات مثبت دیگر را جذب کنند) و نتیجه این می شود که شما مثبت تر می شوید.

7) در صورتی که فکر می کنید شرایط کنونی شما بد است؛ همیشه این جمله را به خاطر داشته باشید "وضعیت می توانست بدتر از این باشد!"

بسیاری از افراد هستند که وقتی در یک شرایط بدی قرار می گیرند ناامید می شوند و به دلیل این شرایط بد، منفی گرا می شوند و اجازه می دهند که این تفکرات منفی بر روی آنها اثر داشته باشد. این در صورتی است که شما برای اینکه در چنین شرایطی بتوانید مثبت بودن خودتان را حفظ کنید؛ باید همیشه به این موضوع اعتقاد داشته باشید که ممکن بود اوضاع از چیزی که هست بدتر باشد. ممکن بود حتی این وضعیتی را هم که دارید نداشتید! بنابراین همین فکر باعث می شود که شما احساس کنید که باید شکرگزار باشید و خدا را شکر کنید که شرایط از این بدتر نشده است. این موضوع باعث می شود که شما احساس قدردانی کنید و همین احساس قدردانی است که به شما یک انرژی مثبت در زندگی می دهد و باعث می شود که مثبت تر زندگی کنید. در غیر این صورت ممکن است به دلیل فکر کردن به عمق فاجعه (!!!) شدیدا فردی منفی گرا شوید!!!!

8) به خودتان ایمان داشته باشید!

اگر می خواهید مثبت باشید باید در ابتدا به خودتان ایمان داشته باشید که می توانید مثبت باشید. در غیر این صورت، هرگز نمی توانید این کار را انجام دهید. البته در هر کاری که می خواهید انجام دهید اوضاع به همین منوال است. در صورتی که به کاری که می خواهید انجام دهید ایمان داشته باشید شانستان برای پیروزی چندین برابر می شود. اما در صورتی که از همان ابتدا کار را با ناامیدی شروع کنید شانس کمی دارید چون توانایی های شما در این حالت خیلی کم می شود (به دلیل بی اعتمادی که به خودتان دارید) بنابراین همین موضوع باعث می شود که احتمال اینکه بتوانید کار را به خوبی انجام دهید کم می شود.

بنابراین در صورتی که ایمان داشته باشید که می توانید آنطور که می خواهید مثبت باشید و مثبت فکر کنید، می توانید انتظار داشته باشید که مثبت شوید اما اگر باورتان درباره خودتان این باشد که هرگز نمی توانید از چنگال افکار منفی خلاص شوید طبیعتا نمی توانید. پس سعی کنید تا جایی که می توانید ایمان به خودتان را در خودتان تقویت کنید و خودتان را این گونه قبول کنید.

9) آرامش داشته باشید

داشتن آرامش در همه کارها یکی از مهم ترین شروط انجام شدن این کارها می باشد. در صورتی که شما بخواهید کاری را انجام دهید اگر برای انجام دادن این کار آرامش نداشته باشید و اجازه دهید احساساتی مانند احساس استرس و احساس ترس ناشی از انجام کار بر شما غلبه کند؛ نمی توانید این کار را به خوبی انجام دهید. اما در صورتی که برای انجام دادن این کار آرامش داشته باشید و با آرامش (که همراه با اعتماد به نفس باشد) قدر بردارید؛ موفق می شوید.

وقتی که می خواهید تفکرات مثبت را در ذهنتان جایگزین تفکرات منفی کنید نیز داستان به همین منوال پیش می رود. شما باید آرامش داشته باشید و این آرامش را می توانید به روش های مختلفی بدست بیاورید. به عنوان مثال می توانید حرکات و نرمش های ورزشی که به شما کمک می کنند تا آرام تر شوید انجام دهید و یا اینکه کارهایی مانند یوگا و یا مدیتیشن انجام دهید. این کارها به شما کمک می کنند تا به جای اینکه استرس داشته باشید؛ احساس ریلکس بودن و آرام بون بکنید و این آرام و ریلکس بودن به شما در مسیر کار کمک زیادی می کند.

10) اگر فکر می کنید در شرایط بدی قرار دارید؛ سعی کنید این شرایط را از یک نقطه نظر دیگر بررسی کنید

ممکن است فکر کنید که شرایط بسیار بدی برایتان بوجود آمده است. شرایطی که حقیقتا به ضرر شما می باشد و شما به هیچ وجه نمی توانید خودتان را از این شرایط خلاصی دهید. حتی نمی توانید به این فکر کنید که ممکن بود اوضاع از این بدتر هم بشود (چون اصلا فکر می کنید که این بدترین شکل ممکن است!) اما صبر کنید! یک راه برای مثبت بودن وجود دارد و آن هم این است که به کل داستان به یک شکل دیگری نگاه کنید. به عبارت دیگر در صورتی که شما از یک زاویه دیگری به کل ماجرا نگاه کنید می توانید انتظار داشته باشید که تفکر مثبت تری داشته باشید. در صورتی که به جای اینکه با یک دید همیشگی به ماجرا نگاه کنید؛ به گونه ای به ماجرا نگاه کنید که متفاوت از شیوه های قبلی باشد؛ اطمینان داشته باشید که بالاخره می توانید نکته و یا نکته های مثبتی را در آن پیدا کنید. این کار به شما کمک می کند تا حتی در بدترین شرایط (البته از برخی از نظرها!) مثبت اندیش شوید!

[ بازدید : 77 ]

[ شنبه 10 آبان 1399 ] [ 9:53 ] [ منوچهر ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]