روانشناسی مثبت و مدیریت خویشتن

نکاتی برای داشتن تفکر مثبت تر (بخش دوم)

 

11) بر روی تنفس کردن تمرکز کنید

شما برای آن که بتوانید مثبت تر شوید و تفکر مثبتی داشته باشید؛ نیاز دارید که ریلکس باشید. برای اینکه ریلکس باشید بهترین کار این است که بر روی نفس کشیدن تمرکز کنید. هنگامی که شما بر روی نفس کشیدنتان تمرکز می کنید، شانستان را برای اینکه مثبت تر شوید افزایش می دهید به این دلیل که وقتی که شما ریلکس می شوید می توانید انتظار داشته بشید که استرس و فشار از شما دور می شود. برای این کار می توانید از تمرین های یوگا و کارهایی مانند آن استفاده کنید که به شما اجازه می دهند که ریلکس تر شوید. شما می توانید با خودتان قرار بگذارید که هر روز تعداد مشخصی نفس عمیق بکشید. این کار به شما کمک می کند که عادت کنید که چگونه بر روی مثبت بودنتان تمرکز نمایید و همین موضوع باعث می شود که شما این توانایی را پیدا می کنید که بیشتر بر روی المان ها و بخش های مثبتتان در کار متمرکز شوید. بنابراین نفس کشیدن (و مخصوصا نفس کشیدن عمیق) به شما یاری می دهد که مثبت تر شوید.

12) سعی کنید چیزهای مثبتی که در زندگیتان وجود دارد را مورد توجه قرار دهید

از دیگر نکته های مهمی که شما باید درنظر داشته باشید این است که باید به نکته های مثبتی که در زندگیتان وجود دارد توجه نمایید. این موضوع اهمیت زیادی برای شما دارد زیرا به شما کمک می کند تا در زندگیتان احساس بهتری داشته باشید و به جای اینکه مدام به آن چه که ندارید فکر کنید، به داشته هایتان فکر کنید و سعی کنید تا بر این اساس سیستم ذهنی خودتان را بهتر بچینید. برای اینکه به یاد خودتان بیاورید که در زندگی چه چیزهای مثبتی دارید، روش های مختلفی وجود دارد. از جمله این روش ها این است که شما می توانید با خودتان قرار بگذارید که هر روز چند تا از چیزهایی را که قدردانش هستید بنویسید و بر این اساس سعی کنید تا به خودتان بقبولانید که حقیقتا قدردان این نعمات باشید. در صورتی که شما مرتب به چیزهای منفی و آن چه که ندارید فکر کنید؛ این کار منجر می شود که منفی شوید اما در صورتی که تمام چیزهایی را که دارید به خودتان یادآوری کنید و سعی کنید از یادآوری کردن آنها لذت ببرید؛ می توانید گام های بلندی را به سوی موفقیت بردارید.

13) ورزش کنید

ورزش کردن نیز یکی دیگر از کارهایی است که شما می توانید با انجام دادن آن به مثبت تر شدن روحیه خودتان کمک کنید. در صورتی که فعالیت های بندی انجام دهید و ورزش کنید، مثبت تر می شوید. این موضوع یک موضوع علمی و اثبات شده می باشد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که ورزش می کنند نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند به میزان قابل توجهی مثبت تر هستند. به عبارت دیگر افرادی که به طور منظم ورزش می کنند باعث می شوند که این ورزش کردن ها تغییراتی در مغزشان ایجاد کند که این تغییرات منجر به این می شود که ذهن آنها به سمت مثبت بودن پیش برود. بنابراین در صورتی که می خواهید مثبت تر باشید یکی از روش های بسیار کاربردی و مهم این است که ورزش کنید. با ورزش کردن شما می توانید کاری کنید که هورمون هایی در مغزتان ترشح شود که منجر به ایجاد تفکر مثبت در شما شود و منجر به این شود که احساس بسیار مفیدتری را نسبت به زمانی که ورزش نمی کنید داشته باشید. پس فعالیت های ورزشی را از یاد نبرید!

14) فعالیت هایی انجام دهید که شما را به رسیدن به هدف هایتان نزدیک می کند

از دیگر کارهایی که شما می توانید برای اینکه مثبت شوید انجام دهید این است که فعالیت هایی انجام دهید که به شما کمک می کنند تا به اهدافتان نزدیکتر شوید. این موضوع برای شما خیلی اهمیت دارد به این دلیل که هنگامی که شما در جهت رفتن به سمت اهدافتان حرکت می کنید؛ احساس می کنید که مفید واقع شده اید و کارتان را به شکل مفیدی انجام داده اید. همین موضوع باعث می شود که مثبت تر شوید. اما در صورتی که حتی یک قدم هم در جهت پیش رفتن به سوی اهدافتان برندارید؛ شانس شما برای اینکه در پرورش افکار مثبت موفق شوید خیلی کم می شود بنابراین به جای اینکه مثبت تر شوید ممکن است حتی منفی تر هم بشوید به این دلیل که در صورتی که در جهت اهدافتان حرکت نکنید احساس می کنید که فردی تنبل هستید که توانایی پیشرفت ندارید و نمی توانید از خودتان اراده به خرج دهید. بنابراین شانستان برای اینکه موفق شوید که فرد مثبت اندیشی شوید خیلی کم می شود.

15) سعی کنید چیزهایی پیدا کنید که شما را به خنده می اندازند

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای مثبت تر شدن انجام دهید این است که بیشتر از گذشته بخندید. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است نشان داده است که افرادی که نسبت به دیگران بیشتر می خندند؛ از نظر روحیه نسبت به دیگران مثبت تر هم هستند. بنابراین سعی کنید روحیه طنز داشته باشید و بخندید و فراموش نکنید که یکی از بهترین رویکردهایی که می توانید برای دور کردن افکار منفی از خودتان داشته باشید این است که از غم و قصه فرار کنید و سعی کنید کاری کنید که این غم و قصه در زندگی جای خودشان را به شادی بدهد. به عنوان مثال شما می توانید به دنبال خاطراتی بگردید که وقتی که به یادشان می افتید شما را به خنده می اندازند. سعی کنید این خاطرات را در ذهن خودتان تقویت کنید و دوباره و دوباره به آنها فکر کنید. در این صورت وقتی که این خاطره به ذهنتان می رسد خیلی سخت است که در آن لحظه به چیزهایی فکر کنید که شما را ناراحت می کرده است. پس همیشه به چیزهای خنده دار فکر کنید و سعی کنید همواره لبخند بر لب داشته باشید.

16) سعی کنید به کاری که در حال انجام دادن آن هستید علاقه داشته باشید

وقتی که کاری که دارید انجام می دهید را دوست دارید؛ شانس شما برای اینکه مثبت تر باشید بیشتر می شود. دانشمندان در این رابطه تحقیقات زیادی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که آن دسته از افرادی که به کاری که انجام می دهند علاقه دارند نسبت به آن هایی که از کاری که انجام می دهند خوششان نمی آید احساس مثبت تر و بهتری دارند. بنابراین سعی کنید به کاری که انجام می دهید علاقه پیدا کنید. در صورتی که شما یک کارمند هستید و کاری را انجام می دهید که کارفرمایتان از شما می خواهد؛ در صورتی که به کاری که انجام می دهید علاقه داشته باشید مشاهده می کنید که میزان بازدهی شما در این کار هم بیشتر می شود و شما خواهید توانست تا کیفیت کاری خودتان را بالاتر ببرید. همچنین شما این توانایی را خواهید داشت تا تفکر مثبت تری را نسبت به گذشته داشته باشید و این تفکر مثبت را در خودتان جایگزین تفکر منفی نمایید. بنابراین باید تمام تلاشتان را بکنید که نسبت به کاری که می خواهید انجام دهید علاقه داشته باشید.

17) همیشه خودتان را در مکان های شاد تصور کنید

از دیگر نکته هایی که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که همیشه خودتان را در مکان های شاد تصور کنید. این کار باعث می شود که تفکر مثبت تری داشته باشید. برای اینکه خودتان را در مکان های شاد تصور کنید، روش های مختلفی وجود دارد. یکی از ساده ترین این روش ها این است که چشمانتان را ببندید و تصور کنید که در مکانی هستید که این مکان را دوست دارید. این موضوع باعث می شود که در این لحظات احساسات مثبت و خوشحال کننده ای به شما دست می دهد و همین احساسات مثبت و خوشحال کننده به شما کمک می کند تا خودتان را از شر افکار منفی که در این لحظه داشته اید رها کنید. این کار می تواند یک ابزار قدرتمندی باشد برای اینکه شما بتوانید به این روش احساس ناراحتی را از خودتان دور کنید و به جای آن احساس شادی و شادکامی را در خودتان جانشین کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چشمان خودتان را ببندید و آن چه را که شما را خوشحال می کند را تصور کنید.

18) به اخبار منفی توجه نکنید

وقتی که شما به اخباری توجه می کنید که احساسات و افکار منفی را در شما تقویت می کند؛ شما یک اشتباه بزرگ را مرتکب شده اید. شما نباید به احساسات و افکار منفی توجه کنید و کاری که باید بکنید این است که در صورتی که می توانید به طور کلی توجه کردن به این دسته از اخبار را که منجر به ایجاد شدن احساسات منفی در شما می شود را از زندگیتان به طور کلی حذف کنید. بنابراین در صورتی که به اخبار منفی توجه نکنید می توانید تا حدودی از منفی بودن ها دور بمانید. البته این موضوع در برخی از موارد ممکن است باعث شود که شما از خبرهای روزی که در کنارتان اتفاق می افتد دور بمانید. بهترین کار این است که سعی کنید تنها به خبرهای مهم و اصلی توجه کنید.

در صورتی که به جای اینکه به اخبار منفی و آزاردهنده ای که به شما می رسد توجه کنید؛ وقتتان را صرف انجام کارهای دیگری بکنید که به شما احساس مثبت تر بودن می دهد؛ احتمال اینکه بتوانید بهتر از گذشته در کارتان موفق شوید بیشتر است به این دلیل که توجه کردن به اخبار منفی جز ضرر برای شما چیزی به همراه ندارد.

19) لیستی از کارهایی را که از انجام دادن آنها در وقت اضافه لذت می برید برای خودتان مشخص کنید

از دیگر کارهایی که شما می توانید انجام دهید تا تفکر مثبت تری داشته باشید این است که یک لیستی را از کارهایی تهیه کنید که انجام دادن آن به شما کمک می کند تا روحیه مثبت تری داشته باشید. سپس این کارها را در وقت اضافه خودتان انجام دهید. به عنوان مثال فرض کنید شما فردی هستید که نسبت به نقاشی کردن علاقه ای وافر دارید و از انجام دادن این کار بسیار خوشحال هستید. در این صورت اگر برای خودتان این کار را جز لیست اصلی کارهایی که به آن علاقه مند هستید بگذارید و سپس بر این اساس ساعاتی از شبانه روز را برای خودتان مشخص کنید که به انجام این کار اختصاص دهید؛ خواهید دید که روحیه شما بعد از مدتی نسبت به گذشته خیلی بیشتر می شود. به دلیل اینکه در این حالت احساس می کنید که کاری را انجام داده اید که دوست دارید و انجام همین کار هم خودش به نوبه خود به شما کمک می کند تا مثبت تر و شادتر باشید.

20) انتظار نداشته باشید که همه چیز به یکباره درست شود

مثبت بودن و مثبت فکر کردن فرآیندی نیست که شما بتوانید این فرآیند را یک روزه و یا دو روزه انجام دهید. این فرآیند فرآیندی بسیار زمان بر است که نیاز به تجربه زیادی دارد. شما برای اینکه بتوانید تفکرات و احساسات مثبت را جایگزین تفکرات و احساسات منفی بکنید نیاز دارید که زمان زیادی را به تمرین کردن و پرورش دادن ذهنتان سپری کنید و در صورتی که این کار را انجام ندهید نمی توانید انتظار داشته باشید که مثبت شوید. به عبارت دیگر، شما نمی توانید ره صدساله را تنها در یک شب بپیمایید و نمی توانید انتظار داشته باشید که همین لحظه ای که شروع به تصمیم گیری درباره مثبت تر شدن و مثبت تر زندگی کردن کردید؛ همان لحظه تفکرات منفی از شما دور شوند و جای خودشان را به تفکرات مثبت در ذهن شما دهند. این فرآیند در حقیقت یک فرآیند زمان بر است که برای انجام دادن آن نیاز دارید تا سرمایه گذاری های طولانی مدت ذهنی را بر روی خودتان و ذهنتان بکنید و بر همین اساس باید بدانید که این کار یک کار طولانی است که نیاز به این دارد که صبر زیادی داشته باشید.

[ بازدید : 48 ]

[ شنبه 10 آبان 1399 ] [ 10:18 ] [ منوچهر ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]