روانشناسی مثبت و مدیریت خویشتن

20 توصیه برای اینکه مادر بهتری باشید (بخش اول)

 

20 توصیه برای اینکه مادر بهتری باشید (بخش اول)

 

1) روزی 30 دقیقه برای فرزندتان وقت بگذارید

دو بار در روز، هر بار به مدت 15 دقیقه، به طور کلی خودتان را از فعالیت های روزانه تان جدا کنید و سعی کنید تا به دنیای کودکتان بروید. در این مدت زمان ارتباط خودتان را به طور کلی با هر چیزی که ممکن است مانع از این شود که شما حواستان از فکر کردن به کودکتان پرت شود قطع کنید. در این مدت سعی کنید تا با کودکتان رابطه ای قوی بگیرید و به تمام حرف هایی که می زند گوش کنید. در این مدت شما باید سعی کنید تا بدون هیچ مشغله فکری ذهنتان را مشغول ارتباط گرفتن با فرزندتان بکنید و به این شیوه سعی کنید تا ارتباطات احساسی قوی با او برقرار کنید. این کار باعث می شود که بتوانید در آنها این احساس را ایجاد کنید که حقیقتا آنها را می خواهید و به آنها اهمیت می دهید. آنها فکر می کنند که شما آنها را دوست دارید و حاضرید بخشی از وقتتان را کاملا در اختیار آنها قرار دهید. اگر این کار را انجام دهید در حقیقت روزی 30 دقیقه برایشان وقت گذاشته اید در صورتی که به میزان زیادی توانسته اید توجه و علاقه آنها را به خودتان جلب کنید.

2) نکته های مثبتی را که در آنها می بینید به آنها یادآوری کنید

روان شناسان کودک می گویند که به طور کلی انسان ها وقتی که کودک هستند دارای یک جهت گیری ناخودآگاه به سمت افکار منفی می باشند. بنابراین اینکه شما کاری کنید که فرزندانتان احساس کنند که شما اصلا از آنها خوشتان نمی آید و دوست ندارید تا رابطه خوبی با آنها برقرار کنید خیلی آسان است! در عوض، خیلی سخت است که آنها را متقاعد کنید که شما آنها را دوست دارید و حقیقتا به فکرشان هستید. البته در صورتی که شما به خوبی تلاش کنید این کار برایتان ممکن می شود. در حقیقت متقاعد کردن اینکه دیگران شما را دوست دارند اگر برخی از اصول را رعایت کنید کار سختی نیست و کودکان نیز از این قائده مستثنی نمی باشند. شما باید سعی کنید این پیام را به روش های مختلفی به آنها بگویید تا آنها حقیقتا باور کنند. این نکته را درنظر داشته باشید که کودکان خیلی زود همه چیز را باور می کنند!

3) به جای انتقاد کردن از آن ها، آنها را تشویق کنید

در صورتی که مدام از فرزندانتان انتقاد کنید، بعد از مدتی متوجه می شوید که آنها از شما متنفر می شوند. بنابراین سعی کنید به جای اینکه از آنها انتقاد کنید نکته های مثبتشان را به آنها یادآوری کنید تا شما را دوست داشته باشند. به عنوان مثال، به جای اینکه به آنها بگویید که چرا کودک بی نظمی است و چرا اتاقش را مرتب نمی کند؛ اگر حتی کوچکترین نشانه ای از تلاش کردن آنها برای مرتب نگه داشتن اتاقشان دیدید؛ حتی در صورتی که بقیه اتاقشان نامرتب بود، آن نکته را به آنها یادآوری کنید و از آنها تشکر کنید که به عنوان مثال یکی از اسباب بازی هایشان را در جای خودش قرار دادند (حتی در صورتی که اتاق پر از اسباب بازی هایی باشد که سر جای خودشان نیستند!) حتی می توانید برخی از کارهای خوبی که انجام می دهند را به آنها یادآوری کنید. به عنوان مثال به آنها بگویید: "دیروز دیدم که چگونه به خواهرت که مدرسه اش دیر شده بود کمک می کردی تا کفش هایش را پیدا کند! تو کودک مهربانی هستی!" زدن همین حرف ها می تواند تاثیرات بسیار شگفت انگیزی را بر روی آنها داشته باشد.

 

4) از خودتان مراقبت کنید

وقتی که شما سوار هواپیما می شوید، یک ماسک اکسیژن اضطراری وجود دارد که وقتی خدمه پرواز درباره چگونگی استفاده کردن از آن برای شما توضیح می دهند؛ به شما می گویند که در ابتدا باید خودتان آن را بزنید و سپس می توانید به فرزندانتان کمک کنید!

بنابراین شما به عنوان یک مادر باید اول خودتان را نجات دهید نه اینکه اول به فکر کودکانتان باشید! در صورتی که شما به جای اینکه به نیازهای خودتان توجه کنید نیازهای کودکانتان را در اولویت قرار دهید، در این صورت نمی توانید به آنها کمک کنید و نتیجه این موضوع هم این می شود که تمام خانواده از این موضوع رنج خواهد کشید! بنابراین قبل از هر چیزی، کمی زمان به خودتان اختصاص دهید که در این زمان صرفا به خودتان فکر کنید و سعی کنید تا نیازهای خودتان را درنظر بگیرید. در این صورت اطمینان داشته باشید که کودکان هم از این موضوع سود خواهند برد و این کاری که شما انجام می دهید به نفع آن هاست!

5) از مشورت گرفتن از دیگران نترسید

یکی از دیگر نکته های بسیار مهمی که شما به عنوان یک مادری که می خواهد برای فرزندانش مادر بهتری شود باید درنظر داشته باشید این است که از یک متخصص برای مشاوره گرفتن در کارتان استفاده کنید. برخی از اوقات شما در موقعیتی قرار می گیرید که نمی دانید باید چه عکس العملی نشان دهید و در این مواقع کلید موفقیت شما "دانستن" چیزهایی است که نمی دانید. بنابراین شما در چنین مواردی می توانید از دیگران مشورت بگیرید که به شما کمک کنند تا مشکلاتان را حل کنید. این فردی که به شما مشورت می دهد ممکن است یک فرد کاملا غریبه باشد که شما در انجمن ها و گروه های مختلف شبکه های اجتماعی با آن آشنا شده اید. و یا ممکن است این فرد معلم کودک شما باشد و یا هر فرد دیگری باشد! این فرد می تواند مادر شما باشد (که از آن جایی که شما را بزرگ کرده است تجربه زیادی در زمینه مادر بودن دارد که می تواند این تجربه ها را به شما هم یاد بدهد!) بنابراین از مشورت گرفتن با افراد دیگر برای چگونگی یاد گرفتن راه و رسم مادر بهتری شدن نترسید. یک ضرب المثل قدیمی است که می گوید: ندانستن عیب نیست بلکه نپرسیدن عیب است! نیازی نیست که شما در کارتان فردی کامل باشید. در حقیقت هیچ کس کامل نیست. ولی شما می توانید کاری کنید که همیشه در حال ارتقا پیدا کرده باشید و برای اینکه ارتقا پیدا کنید می توانید از نظرات دیگران هم استفاده کنید.

6) با آنها درباره مسائلی که در آینده با آن روبرو می شوند صحبت کنید

یکی دیگر از نکته های بسیار مهمی که شما باید برای اینکه مادر بهتری شوید به آن توجه کنید این است که با کودکانتان درباره مسائلی که در آینده با آنها روبرو خواهند شد صحبت کنید. فراموش نکنید که کودکانتان بالاخره دیر یا زود یک روز بزرگ می شوند و شما باید روزی درباره مسائلی که بزرگسالان با آن مواجه هستند با آنها حرف بزنید. بنابراین بهتر است که از همان زمانی که در دوران کودکی هستند با آنها در این موارد صحبت کنید. چهارده ساله ها ممکن است کمی خجالتی باشند در صورتی که چهار ساله ها نسبت به همه چیز آمادگی ذهنی بیشتری دارند و حرف هایی که شما در این سن به آنها می زنید را خیلی بهتر قبول می کنند.

7) برایشان برنامه های تفریحی منظمی ترتیب دهید

زمان بالاخره سپری می شود و کودکان شما بالاخره بزرگ می شوند ولی کارهایی که شما به صورت منظم برای آنها انجام می دهید در خاطره آنها می ماند. اصلا مهم نیست که این برنامه منظمی که شما برای آنها برنامه ریزی کرده اید شامل کارهای بزرگی باشند یا کوچک. بلکه مهم است که شما این کارها را به صورت منظم انجام دهید که تبدیل به عادت شوند. برای آنها یک برنامه ریزی منظمی بگذارید به عنوان مثال، می توانید برنامه ریزی کنید که هر شب با آنها بازی کنید و یا اینکه روزهای جمعه یک غذای مخصوص برای آنها درست کنید. همچنین می توانید عادت های سالانه هم برای آنها بگذارید. به عنوان مثال، می توانید کاری کنید که یک روز مشخص در سال کودکانتان به همراه شما به آشپزخانه بیایند و به شما در پختن غذا کمک کنند. و یا اینکه می توانید برنامه های ورزشی برای آنها بگذارید و به صورت خانوادگی هر چند وقت یک بار به پیاده روی بروید. انجام دادن این کارها باعث می شود که آنها شما را بیشتر از قبل دوست داشته باشند!

8) به خودتان اطمینان داشته باشید

تحقیقات نشان داده است که مادرانی که به خودشان اعتماد به نفس ندارند نمی توانند فرزندانی را بزرگ کنند که اعتماد به نفس دارند! بنابراین در صورتی که می خواهید مادر بهتری باشید و در تربیت فرزندانتان نقش بهتری داشته باشید؛ باید قبل از هر چیزی به خودتان اعتماد به نفس بیشتری بدهید و اعتماد به نفس داشته باشید. و حتی در صورتی که احساس می کنید که چنین اعتماد به نفسی را ندارید، نباید طوری وانمود کنید که کودکانتان احساس کنند که شما چنین وضعیتی دارید. در عوض شما باید سعی کنید تا این احساسات عدم اعتماد به نفس را در خودتان نگه دارید و طوری وانمود کنید که اعتماد به نفس بالایی دارید. شما باید تمام احساسات و افکار منفی را که ممکن است به دلیل عدم اعتماد به نفس در شما ایجاد شده باشد از بین ببرید و به جای این افکار و احساسات منفی، خودتان را قوی نشان دهید طوری که کودکان به هیچ عنوان متوجه این ضعف های وجود شما نشوند. شما باید "بهترین خودتان" را به آنها نشان دهید و آنها را تشویق کنید که تبدیل به انسان هایی شاد و با اعتماد به نفس بالا شوند.

9) شما نمی توانید همه کارها را به صورت همزمان انجام دهید؛ بنابراین سعی کنید این گونه وانمود نکنید!

یکی از بزرگترین مشکلاتی که مادران با آن مواجه هستند این است که آنها فکر می کنند که باید همه کارها را با هم انجام دهند. در صورتی که اصلا چنین چیزی نیست! شما نه می توانید همه این کارها را با هم انجام دهید و نه باید این کار را بکنید! بلکه باید سعی کنید تا وظایفی که دارید را تقسیم بندی کنید و بر اساس این تقسیم بندی کارتان را انجام دهید. وقتی که شما هنگامی که می خواهید یکی از این کارها را انجام دهید به این فکر کنید که کارهای دیگری هم دارید (به عنوان مثال وقتی که دارید با کودکتان بازی های فکری انجام می دهید به این فکر کنید که باید غذا درست کنید!) نمی توانید بر روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید. این کار کاری است که نباید انجام دهید. روان شناسان بر این اعتقاد هستند که زمانی که می خواهید یکی از این کارها را انجام دهید باید صرفا بر روی انجام دادن همین کار متمرکز شوید. بنابراین به این فکر نکنید که باید چندین کار را پشت سر هم انجام دهید.

10) ورزش کنید

کار مادر بودن کار سختی است. شما برای اینکه بتوانید از پس این وظیفه سخت برآیید، نیاز دارید که برای این کار قدرت جسمی و روانی مناسب را داشته باشید. بنابراین باید قدرت و توانایی بدنی خودتان را افزایش دهید و یکی از بهترین کارهایی که شما می توانید این کار را انجام دهید؛ از طریق "ورزش کردن" است. ورزش کردن یکی از بهترین روش هایی است که شما به این روش می توانید کاری کنید که میزان سلامتی خودتان را ارتقا دهید. همانطور که در بالا اشاره شد، شما نمی توانید به دیگران برسید در صورتی که به خودتان نمی رسید. و ورزش کردن یکی از بهترین روش ها برای این کار است. اینکه چه نوع ورزشی را انتخاب کنید بسته به وضعیت فیزیکی شما و توانایی هایی که دارید دارد. به عنوان مثال برخی از مادران ممکن است فکر کنند که دویدن بهترین روش برای ورزش کردنشان است. یا برخی دیگر ممکن است فکر کنند که پیاده روی با یکی از دوستان بهترین روشی است که می توانند به این روش کیفیت سلامتی جسمی و روانی خودشان را بهتر کنند. بنابراین همه چیز بستگی به شما دارد. شما باید بررسی کنید که چه چیزی برای شما کارساز است و چه چیزی منجر به افزایش کیفیت سلامتی شما می شود.

[ بازدید : 37 ]

[ شنبه 17 آبان 1399 ] [ 16:52 ] [ منوچهر ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]